Jaja, hij is binnen! Duurde even, maar gisteren heb ik het felbegeerde papiertje dat zegt dat ik Dash mag vliegen dan toch eindelijk in ontvangst mogen nemen. Gelijk even op de planningsafdeling langsgeweest, en te horen gekregen dat ik toch zeker in mei aan de slag moet kunnen gaan. Na zeven weken stilstaan ben ik wel weer even toe aan wat hollen...
Yup, ik had nog een stukje overgeslagen tussen mijn laatste paar berichten dus laat ik nog even vertellen waar ik mij in de tussentijd mee bezig heb gehouden.
Vandaag 'effe' een rondje gevlogen in 57 een jaar oude de Havilland Canada DHC-1 "Chipmunk" Mk22, een kist die vroeger door de RAF als trainingsvliegtuig werd gebruikt. Dat is op zich natuurlijk al heel bijzonder, maar het wordt nog mooier: met deze kist mogen aerobatics uitgevoerd worden! Dat betekent dus ondersteboven hangen met die hap!
Het is zomer! Helaas leek het daar niet op in het begin, maar dat mocht niet baten. IFR! dus we mochten gewoon vliegen door al deze buien en bewolking.
Terwijl ik nog zóveel foto's heb liggen van m'n VFR tripjes (wat inmiddels alweer een eeuw geleden lijkt) heb ik de laatste tijd weer ontzéttend veel nieuwe indrukken opgedaan: zoals je weet heb ik het VFR-gedeelte afgesloten en ben ik inmiddels bezig aan het IFR-traject. Sterker nog, het is vooral de laatste tijd ineens zó hard gegaan dat ik komende vrijdag examen mag doen voor de Instrument Rating, de felbegeerde aantekening op m'n brevet die ik nodig heb om op instrumenten te mogen vliegen. Dat betekent navigeren én approaches maken met behulp van verschillende soorten bakens, waarbij het niet altijd meer nodig is om de grond of überhaupt íets te zien buiten de cockpit. ATC zorgt er dan (meestal) voor dat ik uit de buurt blijf van andere vliegtuigen en dat andere vliegtuigen uit de buurt blijven van mij. En het prachtige resultaat van dat alles: boven / tussen / ín de wolken vliegen!
Op 15 februari 2007 hebben Ralph en ik onze laatste mut-uurtjes opgemaakt. Hiervan hebben we maar eens even een filmpje gemaakt en zie hier het resultaat....
Les D12, al een eeuwigheid geleden, maar helaas niet eerder tijd kunnen vinden om even de beelden bij elkaar te stoppen met een leuk muziekje. Inmiddels is het VFR traject afgesloten. helaas, maar de uren zijn op! Nu de groundschool van de simulator ook klaar is, kunnen we over 1 week weer beginnen met vliegen. Welliswaar niet in het echt, maar vliegen is vliegen!
Door het slechte weer 's ochtens kon mijn vlucht niet doorgaan, op het veld hing een dichte laag grondmist. Deze trok rond de middag op, waardoor het voor Patrick wel mogelijk was om les D13 te vliegen met Ron. Na kort overleg was het mogelijk dat ik achterin meemocht vliegen, een mooie gelegenheid om nog even een paar mooie beelden vast te leggen!
De grondmist was dus inmiddels opgetrokken, maar vanuit het zuiden kwam er een hele dichte mist opzetten die om een uur of 3-4 ons veld zou bereiken.
De PH-GEO een Cessna 172, een vierpersoons toestel. Anne, Bas en Niels zouden een dagje naar Duitsland gaan. Er was dus een plekje over, een mooie gelegenheid om als passagier mee te gaan op Duitslandtrip voor de Conversie!
Gewapend met een camera en een fototoestel werden mooie beelden vastgelegd, kijk hieronder voor het resultaat!
Nadat ik vorig jaar voor de zoveelste keer geen examen kon doen, was het vanochtend dan toch éindelijk zover! Na een zeer korte briefing (het weer was niet super en zou er 's middags ook niet beter op worden, terwijl Yuri na mij aan de beurt was) ging ik samen met examinator Dhr. Oldenburger direct richting kist om te beginnen aan de geplande route.
Ik had vandaag maar al te graag willen melden dat ik m'n PPL binnen had, maar voor de derde keer op rij heeft het slechte weer roet in het eten gegooid.
2 weken na D09 was het weer eindelijk goed om te gaan vliegen voor het PPL examen! Dhr. van Wonderen nam het examen af. Na 30 jaar examineer ervaring waren velen Tessa en mij voorgegaan!
21 November was het dan zover: eindelijk mochten we les D06 gaan vliegen. De 150 NM (nautische mijl) trip naar Midden Zeeland. Op naar het thuisfront, en niet met de auto maar met het vliegtuig!! Klik hier voor het filmpje!
Ik moet echt opletten dat ik m'n weblogje beter ga bijhouden, want het is inmiddels half december en er is al weer zó ontzettend veel gebeurd sinds m'n vorige berichtje dat ik nu echt weer even een update moet geven.
Na een hele leuke vlucht naar Texel en Hoogeveen die ik weer tegelijk heb gevlogen met Bas Wispels werd het tijd voor PPL examen voorbereidende vluchten. 2 lessen met instructeur waarin alles nog eens werd doorgenomen en een progress check waarna je naar examen gestuurd moet worden. De progress check verliep uiteindelijk goed op één onderdeel na die ik een les erna nog extra heb geoefend. Hierna mocht ik aangemeld worden voor examen.
Het is al weer zó lang geleden dat ik naar Lelystad ben geweest dat het écht weer eens tijd is voor een update. Inmiddels ben ik namelijk niet minder dan 14 15 lessen en héél wat vlieguren verder.
Na de eerste vluchten van fase 3 te hebben gedaan sta ik nu bijna stil. Het weer gaat drastisch achteruit, niet onverwacht natuurlijk voor deze tijd van het jaar. Vorig jaar hebben we ook in deze periode van het jaar gevlogen. Toen was de instelling ook: "Yess, 2 keer gevlogen deze week!". Dat we de laatste weken makkelijk zo'n 4 keer per week vlogen was een luxe die we nu niet meer kunnen verwachten. Maargoed, even doornemen wat voor leuks ik heb gedaan afgelopen dagen.
Vandaag alweer de tweede progress check gehad van Fase 2 en deze ook gehaald. Dat betekent dus dat ik fase 2 heb afgesloten en het tijd is voor fase 3 PPL praktijk, het laatste gedeelte vóór het PPL praktijk examen.
Na 2 weken toch maar weer tijd voor een nieuw weblogje, aangezien ik aardig wat verder ben. Momenteel al dik over de helft van fase 2. Ik heb nu aardig wat solo's erop zitten.
Met het gespeel met de Frasca simulator achter de rug (kostte nog wat moeite; zaterdag viel de stroom uit toen we aan de tweede helft van de les begonnen) zijn we vandaag voor les D05 voor het eerst naar een ander veld geweest!
De eerste solovlucht (in de syllabus S12 van fase 1) was al ge-wel-dig, maar de afgelopen week was het vliegen nóg mooier: in de syllabus van fase 2, waar ik dinsdag gelijk aan ben begonnen, volgde na D01 -een herhaling van onder andere Emergency en Precautionary Landings en verschillende soorten landingen in het circuit- gelijk S02. Donderdag volgden S03 en S04.
Omdat we niet van onszelf kunnen verwachten dat we zo weer alleen de lucht in kunnen na 9 maanden geen vliegtuig bestuurd te hebben, krijgen we eerst refreshment training. Dit houdt in dat we met instructeur een aantal vluchtjes doen totdat deze ons weer solowaardig vinden.
Ja ja, beste mensen, ook ik ben inmiddels klaar met de geliefde ATPL!! Dus obviously, begin ik ook morgen te vliegen, en dit keer voor het eggie!! Een ieder bedankt, voor de vele succeswensen, I appreciate it! Dit was dus me eerste weblogje, en oh ja Frans, zoals afgesproken heb ik ook al een bezoek gebracht bij de kapper........
Na de ATPL is het weer tijd voor vliegen. Maar eerst even wat groundschool natuurlijk met de nodige zelfstudie. Volop gemotiveerd begin ik aan deze nieuwe fase.
Mijn vorige bericht was op 6 februari maar het is voor mij nét alsof het gewoon een paar weken geleden was; zo hard is de ATPL voorbijgeraasd. Maar hij is nu achter de rug!
Je ziet iedereen weer naar school gaan, meeste met hangende mondhoeken. Wij hebben er een spannende tijd opzitten zonder vakantie, wat soms wel eens erg moeilijk was om de concentratie vast te houden als je al die mensen lekker in het zonnetje bezig zag! Nu begint onze "vakantie", er mag eindelijk gevlogen worden, Wij gaan iedere dag met een Big Smile naar school!
Het is bijna niet voor te stellen, de ATPL zit erop, ook voor mij. Wat een avontuur is het geweest.
De 8 maanden ATPL theorie zitten erop! Wat is het snel gegaan zeg. Voor je het weet zit je al op de helft en even later in het laatste blok . Ik moet zeggen dat ik een hoop leuke ervaringen heb opgedaan met de ATPL-lessen en naast ATPL ook een hoop andere leuke dingen geleerd en te weten gekomen .
Het was een bijzondere dag vandaag! We hadden 's ochtends iemand van de Inspectie van Verkeer en Waterstaat op bezoek dus Arend moest vandaag zijn beste beentje voor zetten tijdens de les. En ja hoor, alles bleef vrij netjes en in de pauze heeft 'ie te horen gekregen dat alles prima in orde was. Alleen moest er eigenlijk wel een presentielijst worden opgesteld; nou is iedereen er gewoon zo goed als altijd dus dat is wat overbodig, maarja...
De allereerste les voor de ATPL theorie is achter de rug; mooie kans om m'n log eens te starten. Vandaag hadden we het voorrecht om Arend te horen spreken over General Navigation. Omwentelingsellipsoïden, groot- en kleincirkels, aardse convergentie. Variatie, deviatie inclinatie. CWC, TWC, EWC. Kennen we ze allemaal nog?